Friegen

NE säger följande om ordet:

livegen
li`vegen adj. liveget livegna 
ORDLED: liv--egen
• lagligt skyldig att (hela livet) bo och arbeta på ett bestämt ställesärsk. om bönder el. arrendatorer underställda godsägare e.d.histor.⟩: de svenska bönderna var aldrig livegna
HIST.: sedan 1541; efter ty. leibeigen med samma bet., till Leib'kropp' (dvs. någon annan äger ens kropp)

Nu är jag förvisso inte helt livegen men ändå rätt inrutad med förvärvsarbete, huslån osv. Så tanken med mitt nyuppfunna ord är att det ska beskriva ett tillstånd som är så långt ifrån livegen man kan komma, dvs FRI-EGEN.


För mig handlar friegen om att kunna välja att sluta på mitt jobb om jag vill och ändå ha ekonomi att kunna åka på semester, bjuda vänner på middag eller göra någon aktivitet. Det betyder också att öka friheten att disponera min egen tid och framförallt att kunna frigöra mer tid för det som är viktigt, relationer.
Målet är att kunna bli friegen med god marginal innan riksdagen tycker att jag bör gå i pension. Ni ska löpande få se hur det går och hur jag gör för att nå målet.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Början

Miljonär