Falafel

Som heltidsarbetande småbarnsförälder tvingas man att ta genvägar för att få det att gå runt, i alla fall ibland. För oss blir det tyvärr maten som rätt så ofta blir ett hastverk med avsaknad av kärlek och ibland även ordentligt näringsinnehåll. Har man ett ätfönster inklusive tillagning om 30 minuter så hinner man helt enkelt inte mer än att steka korv och koka makaroner. Inte vi i alla fall.

Men i helgen så hade vi tid. Det var snöstorm ute så vi passade på att göra egen falafel, succé. Falafel består ju av kikärtor och kryddor så inte mycket onyttigt där. Att de sen friteras i olja är försumbart. 

Jag köpte 500 g torkade kikärtor för ca 25 kr. Utöver kikärtorna behövs lite kryddor och olja till fritering. Till servering hade vi sallad, tomat, gurka, lök, feferoni och egen dressing samt pitabröd. Det utsökta receptet finns på zeinaskitchen.se

Kommer inte gå in på vad det exakt kostar att laga denna rätt men kontentan är att den är bra mycket nyttigare, bättre för miljön än köpesköttbullarna och betydligt billigare än halvfabrikat. (Vi kunde frysa in ungefär hälften av falafeln för att det blev så mycket.)

Den största kostnaden här är väl tiden skulle jag säga. Det tar ca 14 timmar att blötlägga kikärtorna men det sköter ju sig självt över natten. Sen ska allt mixas vilket tar ca 10-15 minuter. Efter det ska smeten vila i 30 minuter för att till sist friteras. 

Om några år ska jag i godan ro göra falafel på en vanlig surtisdag, målbild! Men tills dess ska jag försöka bli bättre på att nyttja en del av helgen till matlagning, som jag faktiskt älskar, när jag har tid.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär