Matkostnad

Varje dag ska middag serveras till fyra personer. Det ska gå rimligt fort, smaka ok (uppnåbar förväntning) och mätta. Jag som annars är rätt intresserad av mat blir som en zombie när det kommer till vardagsmaten och hade det inte varit för att vi har två barn att ansvara över så hade jag lätt kunnat rationalisera bort vardagsmiddagen till nån slags näringsdryck eller dropp typ.

Därför är jag extra nöjd när man lyckas trolla ihop något av karaktären kylskåpsrens/frystömning/ rester. Det är inte glamoröst och kommer inte att gå till historien som de mest minnesvärda middagarna. Men det känns bra för att det var mat som vi inte slängde, det var pengar som inte försvann och det tog oss mätta en dag närmare helgen då vi för all del kan lyxa till det med bra råvaror och omsorgsfullt lagad mat. 

När det kommer till att handla så utgår vi från en veckohandling där det mesta ska rymmas. Jag skulle säga att en normal vecka kostar den mellan 1000 - 1200 kr. Då kan det förutom mat även vara hygienartiklar och typ batterier eller liknande. Sen kan det bli en kompletteringshandling för några hundra en gång i veckan. Skulle säga att vi budgeterar matkostnad för ca 6000 kr i månaden. Vi är inte strikta frugals när det kommer till mat och handlar inte bara det billigaste. Vi avstår billigt kött med tveksamt ursprung, köper alltid mejeriprodukter från det närmaste mejeriet och sen är jag lite picky när det kommer till vissa grejer och skulle inte frivilligt köpa typ ICA basic ketchup. 

Efter boendet så är matkostnaden den största utgiftsposten för oss. Jag är medveten om att vi skulle kunna minska matbudgeten med ett par tusen säkert men som det ser ut nu är det verkligen något vi unnar oss. Sen är det ju ingen nackdel att samtliga i familjen uppskattar gröt då och då.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär