Tokras & guldlägen

Idag är det fredag och rubriksättarna på diverse affärstidningar jobbar som vanligt på med dem stora orden såhär i rapporttider. Det är tokras & ridå, börsslakt,  härdsmälta och trippelsmäll. Samtidigt är det också drömläge och bäddat för succé, guldläge helt enkelt. 

Jag ska ärligt erkänna att jag absolut kan påverkas av nyheter och sociala medier. Det är väl det som är definitionen av att vara mänsklig, att ta intryck av andra. Men jag försöker ändå rannsaka mig själv och tänker mig för innan jag agerar, framförallt om jag helt ska sälja ett innehav. 

Man behöver inte vara ett geni för att fatta att marknaden inte är rationell och att psykologi spelar in. Men det gör det ju heller inte lättare för oss stackars nybörjare. Det är här jag försöker luta mig mot att tiden i marknaden kommer att lösa det för mig, förutsatt att jag äger stabila företag som ännu finns om tio år eller mer.

Jag är långsiktig så jag tror att mina cykliska bolag kan komma igen förutsatt att inte spelplanen helt ändras. De mer kortsiktiga och impulsiva tenderar att sälja direkt vid dåliga nyheter vilket ibland ger mig köplägen. Tiden får utvisa om jag tänkte rätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär