Vem är den där Friegen?

När jag själv läser bloggar vill jag såklart veta vem det är som skriver. Därför tänkte jag nu presentera mig och min familj.

Vi är en familj som består av två vuxna som närmar sig 40 och två barn i nedre skol- /förskoleåldern. För tre år sedan köpte vi hus i en mellanstor stad. En av oss har medellön och den andra lite över medel, men inte någon astronomisk summa. På grund av att vi gjort så kallad bostadskarriär så har vi trots en centralt belägen villa, en belåningsgrad på ca 57%. Målet där är att komma ned till 50% sen kommer vi inte amortera mer.

Efter att vi köpte huset insåg vi att vi ville ha en plan framåt. Vi hade nu gjort vårt livs största investering så vad skulle vi göra härnäst? Det var där någonstans som jag tog upp intresset för börsen och såg även hur mina högst passivt ägda aktier hade skjutit iväg på de 10 år som de fått gotta till sig. Jag öppnade då ett ISK och började trevande köpa fonder och aktier. Detta var för ca 2,5 år sedan. Ganska snabbt därefter hittade jag till bloggarna och #finanstwitter och fick upp ögonen för FIRE och på den vägen är det. 

Eftersom vi båda är enkla människor i grunden så har vi egentligen inte gjort några större justeringar i våra liv. Den största skillnaden var att ta överskottet och investera det istället för att lägga det på hög. Sen så har jag med tidens gång triggats av den frugala världen att göra life hacks och kapa onödiga kostnader på ett sätt som jag inte gjorde tidigare. Jag har också under de senaste två åren insett att jag inte älskar upplägget med att arbeta större delen av dagen för att sedan stressa igenom resten av livet. Jag är jättebra på det och sköter livet exemplariskt (humble brag), men jag njuter inte av det. Så när jag insåg att jag kunde ta kontrollen och bestämma mitt öde själv så var jag inte sen att haka på med full kraft.

Vårt mål är satt till ca 10 år framåt. Vi är inga supersnålisar och vi vantrivs heller inte så mycket att vi absolut måste sluta arbeta så fort som möjligt. Därför känns det rimligt att tuffa på i den takt vi har nu där vi både unnar oss semestrar och god mat samtidigt som vi kan spara en stor del av våra inkomster. Om tio år vill vi helt kunna välja om vi vill sluta arbeta eller inte. Just nu känns det som att jag kommer att sluta utan att blinka, men vi får se. Kanske har jag hunnit byta jobb och trivs jättebra. Men oavsett vill jag kunna ha friheten att välja. Vi vill kunna ha samma levnadsstandard som vi har idag och jag tror inte det är en omöjlighet. Vi sparar ungefär hälften av våra gemensamma inkomster och tycker inte att vi saknar något idag. Båda två har tjänstepension och premiepension som vi räknar som en bonus. Jag känner mig inte helt trygg med att vara beroende av den traditionella pensionen så vårt portföljvärde och eventuellt vårt hus är grunden för vår framtida försörjning.

Jag investerar mest i utdelningsaktier och indexfonder och om du tittar i min portfölj kommer inte pulsen gå upp av alla intressanta kryddor. Jag tror att trägen vinner och har heller inte kunskapen eller riskviljan att sålla bland förhoppningsbolag. 

Såhär två och ett halvt år in på resan så har motivationen bara ökat och vi har precis nått ett första delmål som jag snart ska dela med mig av. Det är en fantastisk känsla att ha kontroll över sitt liv och jag önskar verkligen att fler som faktiskt har förutsättningarna, kunde förstå hur lätt det är att gå från livegen till friegen. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär