Luften är fri

Nu har jag läst Åsa Axelssons bok som jag tyckte var underhållande. Jag förstår att den är aningen tillspetsad men budskapet är tydligt. Nuförtiden så stressar vi ekorrhjulet för att dra in pengar för att sedan i andra änden spendera dem på varor och tjänster för att vi ska orka springa vidare. Gott så. 

Jag tycker att det är jättebra att hon belyser medelklassens slentriankonsumtion och hur man med enkla medel kan ändra kurs. Samtidigt är jag själv inte beredd att ta in en inneboende just nu, jag kommer inte att klocka duschtiderna och jag är övertygad om att det går att laga annan mat än just gröt och ändå sänka matkostnaderna. Men det är inte det som är grejen, det är att ändra sitt mind set. Och det är bra. 

På fikarasten igår frågade någon om jag varit på bokrean ännu. Jag svarade att jag inte längre går på den då jag insett att böckerna tenderar att hamna i en bokhylla där de samlar damm. Sen promotade jag biblioteket, något som jag aldrig hade gjort för tio år sedan. Hade det gamla jag hört mig själv hade jag nog tänkt, vilken snål jävel. Men nu tänker jag att allt som släpas hem till boet ska en dag släpas ut på ett eller annat sätt. Det handlar egentligen inte om pengarna utan om att det är jobbigt att ha för mycket saker. Tycker dessutom att det är ganska jobbigt att sälja saker på blocket så för att slippa den huvudvärken så tänker vi numer efter vad vi behöver innan vi släpar hem en ny pryl. 

Nu är det fredag och jag ser fram emot en helg av inte så mycket saker. Däremot så är luften fri, så njut! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär