En nettolön gratis, typ

När jag aktivt började spara för att bli friegen från förvärvsarbete trodde jag nog inte riktigt att det var möjligt. Det kändes för långt borta och innehöll för många om och men. Idag två och ett halvt år senare återstår fortfarande många om och men. Men eftersom det ännu är många år kvar tills vi teoretiskt skulle vara bekväma med att sluta arbeta heltid så känns det ändå som att vi sitter med bekväm mängd risk. Stundande börskrascher, konjunktursvängningar, valutarisker osv är sånt som händer med jämna mellanrum men med god riskspridning och lång sparhorisont tror jag ändå att det är det bästa sparalternativet för mig. Vad är alternativet? Är ingen som vill satsa allt på rött och har heller inte tid att lägga allt i madrassen. 

Hur som helst kan jag ju nu med facit i hand se hur portföljen och sparandet presterat sedan årsskiftet och jag kan säga att jag är glad att jag sitter på tåget och inte står på perrongen så att säga. Frågan är bara om man ska sitta kvar när tåget blir en bergochdalbana eller om man ska kliva av? Med min sparhorisont känns det som att jag borde sitta kvar och hålla i mig. Så hur mycket har portföljen vuxit då sedan årsskiftet? Jo nästan en nettolön för en medelinkomsttagare. Den summan inkluderar både insättningar, utdelningar och värdeökning. Så nej jag har inte fått en årslön i avkastning men med hängivet sparande, lite njutning däremellan med lång påskledighet, och en grym börs så har jag idag en trevlig summa i depån. Om jag kan så kan många andra jag lovar. /Tacksam passagerare

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär