Kan alla svenssons bli miljonärer?

Om man är två heltidsarbetande vuxna som netto får ut 26 000 kr var (Drygt 35 000 kr brutto)  och sedan lyckas med att "bara" göra av med 24 000 kr i månaden så har man på endast tre år sparat 1 miljon kronor, utan börsens hjälp. Och utan att leva som en kyrkråtta*. 

Inkomster netto: 52 000
Utgifter: -24 000
Sparande: 28 000

Årssparande: 28 000 x 12 = 336 000 
3 års sparande: 336 000 x 3 = 1 008 000

Det här är såklart ett ganska förenklat exempel eftersom det finns så många omständigheter som kan göra att kalkylen inte håller. Om jag tittar runt mig själv så har jag vänner som har betydligt lägre inkomst än 35 000 kr i månaden, nån annan som är ensamstående med två barn, nån sjukskriven osv. Men det är inte dem jag pratar om. Jag pratar om dem andra som är just två heltidsarbetande vuxna, som i många fall har större inkomster än i exemplet men som ändå inte har i sin sinnevärld att man kan sitta med en miljon i handen inom bara några år.   

Det verkar som att det där med uppskjuten konsumtion är väldigt svårt för vissa. Att man inte orkar spara först och köpa sen. Samtidigt har dem förlikat sig med tanken på att vara tvungna att arbeta tills dem är 70. För mig går det inte ihop. 

Alla får såklart göra som dem vill men ibland blir jag lite trött på alla som gnäller över att det inte går att blir rik i Sverige. Okej rik är ett ju ett vitt begrepp men att fixa privatekonomisk stabilitet kan många av oss medelklassare klara av om vi bara har lite karaktär.



*Om man inte dragit på sig för stora fasta kostnader, stora hus, stora bilar, stora semestrar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär