Matkostnad

Nu har det varit många lediga dagar på slutet och jag kan inte påstå att jag blivit less. Tvärtom ligger jag lite efter med det mesta på grund av att det varit så fint väder. 

Något som man måste planera för om man ska vara ledig mer är att det går åt mycket mer mat och dryck. I alla fall för oss. På vardagar äter inte jag någon frukost utan börjar med lunchlådan. Första målet mat hemma blir alltså middag. Barnen äter frukost men sedan lunch och mellanmål i skola/förskola. 

När vi är lediga däremot blir det ofta brunch eller frukost, nåt fika under dagen, middag och snacks. Kanske nåt glas vin med grannarna osv. 

Detta är inget vi har för avsikt att ändra på. Vi försöker fortfarande planera så att det räcker med att handla en gång i veckan. Men realistiskt får vi nog tänka att matkostnaden åtminstone inte kommer att sjunka om vi skulle sluta arbeta. Vi snittar nu på ca 5000 kr i månaden. Under vissa perioder är det mindre. Men nu när sommaren kommer och vi har mer besök och är lediga så blir det mer. Ibland avsevärt mycket mer. 

Visst jag skulle kunna börja baka mitt eget bröd, men göra eget vin har jag ingen avsikt att ge mig på. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär