Tillbaka till verkligheten

Sommaren kom tillbaka, men semestern tog slut. Kan konstatera efter en lång ledighet att det enda jag kanske inte saknar jättemycket är att laga mat och fixa med hushållsbestyr. Nu när vi arbetar och barnen är i skolan så är vi ifrån hemmet nio timmar vilket innebär en måltid om dagen mindre att tillaga samt nio timmar mindre att damma runt hemma. 

Med det sagt så är det också det enda jag inte saknar med att vara långledig. Jag kan inte påstå att vi haft speciellt långtråkigt även fast vi till stor del tillbringat semestern hemmavid eller i närområdet. Tvärtom har vi till exempel haft tid att rensa garaget och skänkt bort massa grejer till återbruk. Vi har badat, tränat, vilat och umgåtts med folk vi verkligen tycker om. Gjort sånt vi inte hinner för att vi spenderar vår tid på arbetet.

Jag är mer motiverad än någonsin att skapa min egen lycka genom att bli friegen. Måste nog bara jobba mer på att sluta trygghetsknarka. Hängslen, livrem och fallskärm typ.  

Så hur har det gått med sparandet då? Jo jag kan konstatera att jag satt av totalt 90 000 kr från maj till och med nu. Det blir ju lite extra med semesterersättning och om dessutom har stayycation i sitt eget hem blir det ett trevligt överskott till portföljen. Av sparandet har jag köpt aktier och fonder för 50 000 kr. Även om jag rationellt vet allt det där med hur svårt tajming är så har jag  ändå byggt lite kassa för att kunna vara med denna höst som tros bli turbulent. 

Det känns som att USA kan skaka till det mesta så där tror jag att det kan komma mer köplägen framöver. Tills dess puttrar jag på med lite köp i Holmen, Nobina, lite bank, Xact högutdelande, Boliden och så vidare, med hopp om att det ordnar upp sig till 2030. Slowly but surely. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär