Om H&M, note to self

Vi vanlisar som inte arbetar som investerare eller tror att vi är bättre än gemene man ska inte ta sig vatten över huvudet och försöka tajma marknaden. Det vet vi sen innan. Men hur lätt är det att stå emot alla smarta förståsigpåare som bombar på med sina smarta analyser? 

Visst minns vi hösten 2018 då H&M sjönk som en sten och ordet butiksdöden blev det nya svarta? Stora investerare sålde av och dömde ut. Investerarprofiler som man ändå hyser stor respekt för hade många åsikter och ytterst få  om någon,var positiva till H&M. Det pratades om utköp från börsen osv. Så vad gjorde jag? 

Jo i detta fallet funderade jag helt sonika över vad jag privat tycker om H&M som klädförsäljare. Jag är ju själv konsument så något borde jag väl ha noterat under mina år som kund. Det jag kom fram till är att de absolut har legat efter när det kommer till online/app osv. Men det har blivit mycket bättre och jag tror att dem har kunskap om att utveckla dessa kanaler mycket mer. Jag handlar både kläder till mig själv och till barnen på H&M, Weekday och ibland Monki. Jag tycker att dem har ett tilltalande utbud (givet priset) och när jag jämför med till exempel Zara så tycker jag att dem har ett bredare utbud som når fler.  

Jag tittade även på de stora nyckeltalen som visade sjunkande resultat och ökade lager. Två varningstecken absolut, men samtidigt tror jag att om man på riktigt är långsiktigt måste man se ett längre perspektiv än ett par år. I detta fallet blev min amatörmässiga slutsats att många agerade för snabbt mycket på grund av någon annans analys. 

Så hur agerade jag? Jag stannade kvar. Sålde 30 st i september 2018 men sen köpte jag istället. Jag väntade ut några rapporter och tyckte mig då se att man gjorde förändringar. 

Nu sitter jag här hösten 2019 och är nästintill break even utan större effort. Det jag lärt mig är att ännu en gång kan time in market lösa en hel del. Såklart inte allt, men för oss amatörer som vill gå i pension lite tidigare så räcker det gott att hålla koll på vad som händer och inte vara för snabb på avtryckaren. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär