Slösa & snåla

Jag är ändå så pass gammal att jag åtminstone snuddat vid gamla Sparbankens pedagogiska figurer Spara och Slösa som förekom i deras tidning Lyckoslanten. Och om man ska måla världen i svart och vitt så har jag mer eller mindre alltid varit Spara. Det kändes aldrig som en begränsning av mitt liv utan tvärtom som en trygghet. Spara godis, pengar, glass som till slut rinner ned för pinnen. Det sistnämnda kanske inte jättesmart men känslan av att ha kvar tillfredsställde mig. Den som spar den har!

Ingen nyhet att jag fortfarande är Spara, men jag har lyckats utveckla mig till Investera också. Investera konsumerar ibland för att, hur dumt det än låter, så kan konsumtion ibland kan vara som ett kitt i livet. Man unnar sig och man kan visa uppskattning för någon med hjälp av ett fint ting eller en upplevelse. Nu kommer überspararna kanske gå i taket och mena på att man inte kan köpa lycka, att man minsann blir lika glad för ett par hemstickade sockar osv. osv. Jag håller med till 99% men man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. 

Nu är det så att några av mina vänner fyller jämnt. Vi är ett gäng som ska gå ihop och köpa presenter till de tre jubilarerna. Vi som ska dela på presenterna har olika ekonomiska förutsättningar. I gruppen finns alltifrån studenter till höginkomsttagare. Frågan om hur mycket vi skulle lägga på varje person kastades upp i luften. Jag ligger i mitten av inkomstspannet men föreslog ca 400 kr per jubilar, dvs 1200 kr per person. Jag tänkte att det kanske är ganska mycket pengar för vissa men man fyller ju bara jämnt vart tionde år och vi har ju vetat om detta länge.

Döm av min förvåning när den som tjänar mest, bor i ett flott hus med endast dyr inredning, säger att hen tycker att det blir för dyrt. Det slutar med att vi köper något som totalt blir 500 kr per person dvs 167 kr per jubilar.

Det är helt ok för mig men det slog mig att det finns personliga egenskaper som verkligen inte är smickrande. Kombinationen av Slösa och Snåla. Att den person som lätt kan lägga 15 000 kr på en lampa eller 50 000 kr på en fåtölj, inte kan lägga 1200 på sina vänner. Fattar inte riktigt hur man tänker där.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär