Lajva livet som friegen

Drygt tre månader in i pandemin sitter jag fortfarande hemma och arbetar. Min arbetsgivare rekommenderar att vi fortsätter att arbeta hemma fram till jul. Det låter svindlande länge men jag är helt fine med det. Trots att jag inte på något sätt känner mig låst eller övervakad på mitt jobb så känner jag mig ändå ännu mer fri när jag arbetar hemma. Min partner känner likadant. Hen har tidigare haft ångest och sömnsvårigheter och dessa är nu som bortblåsta. 

Nu när barnen dessutom har fått sommarlov så finns verkligen noll stress i vardagen. Jag känner mig verkligen tacksam över det liv jag har förmånen att leva. 

I mitt framtida liv som friegen planerar jag för att kunna leva i stort sett som idag. Vi vill alltså inte drastiskt dra ned på någon budgetpost för att det ska gå runt. Med sagt är det ju ganska intressant att se hur mycket vi gör av med nu. Vi arbetar alltså hemma båda två och nyttjar därmed huset till max. Jag har inte märkt någon skillnad på uppvärmning, el eller vatten. Men sannolikt har det gått lite mer än tidigare år. Sen vet alla som är husägare att det allt som oftast finns något att fixa. De senaste arbetena som gjordes var att installera ett nytt vattenutkast samt ett murarbete som behövde göras för att vi ska kunna byta garagedörr. Vips var nästan 10 000 kr borta. 

Mat går det ju också mer av, speciellt nu när barnen är hemma hela dagarna. Utöver det så har jag fått trädgårdsintresse så det har även gått några tusenlappar på växer mm. Annat vi konsumerat är lite dyrare hörlurar. När det kommer till prylar köper vi oftast kvalité som håller i längden.

Vad jag kan konstatera är att vi trots allt håller oss kring de 25 000 kr som vi löst satt upp som ram för våra kostnader. (Jag räknar då inte med reparationer och investeringar i huset.) I maj veckohandlade vi för totalt 6 500 kr. Utöver det har vi säkert handlat för nån tusenlapp på andra butiker som inte storhandlar i. Det gick ca 9000 kr till el, fjärrvärme, lån, amortering och internet. Som synes finns sedan ett antal tusenlappar "fria" att disponera. 

Sparandet då? Jo det tuffar på. Sparkvoten utifrån våra inkomster är drygt 50%. Vi har alltså inte släppt tanken på att sluta arbeta om 10 år. 

Nu väntar en lång sommar som hittills varit underbar med tanke på vädret. Utifrån de månader vi nu lajvat lite friegen så måste jag säga att jag inte vill ha det på något annat sätt. Att kunna jogga mitt på dagen eller ta en kaffekopp i solen känns verkligen lyxigt, men borde vara en självklarhet. Och det ska det bli!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär