Växande utdelningar

Nu är det verkligen höst och regnet smattrar mot fönstret. Idag arbetar jag hemifrån men sedan semestern tog slut så har jag faktiskt varit mestadels på arbetet. Det finns absolut fördelar med båda delarna och just nu har jag hittat en sweet spot där jag fritt kan välja mellan de båda. Ibland arbetar jag hela dagen på arbetsplatsen, andra dagar går jag hem vid lunch och kan på så sätt under eftermiddagen se till att barnen kommer iväg på sina tidiga träningar.

Nog om det. 

Idag tog jag ut en översikt över mina ackumulerade utdelningar. När pandemin slog till med full kraft var det många företag som valde att ställa in eller skjuta upp sina utdelningar hel- eller delvis. Det var skakigt på börsen och ovissheten gjorde att alla möjliga ödesscenarios kändes möjliga. Jag behöll alla mina innehav men var lite feg på köpknappen. Det gjorde att jag hängde med ned men det har även betytt att jag nu sex månader senare är plus igen. Jag har gjort en del mindre köp men framförallt tuffat på med fonder samt månadsspar i Xact Norden högutdelande.

När jag nu jämför årets utdelningar med förra årets så har jag redan passerat förra året och då är det ännu tre månader kvar av året. Jag noterar även att jag förra året fick drygt 6000 kr i utdelning från banker vilket helt kommer utebli i år. Det går nästan inte att säga det för ofta, ränta på ränta fungerar!

Mina största utdelare utan inbördes rangordning är Castellum, Investor, Axfood, H&M, Xact Norden högutdelande, Johnson&Johnson samt Pfizer.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär