Två års recap

Two minutes later... eller två år rättare sagt. Tiden är relativ men att den går i en rasande fart är ändå ingen överdrift. Kanske inte just när man väntar på att tvättmaskinen ska centrifugera den sista minuten, eller när man sitter i ett möte där någon bara maler på, men i övrigt skulle jag säga att tiden går fortare än jag tänkt mig.

Då, februari 2021 och mitt i Coronastormens öga. Nu mars 2023 och i början av en ekonomisk kris som slår från alla håll och ett krig i Europa. Det är ingen mellanmjölkstid vi lever i just nu.  

En kortfattad version om vad som hänt de senaste två åren är att vaccinet kom till sommaren 2021 och efter det kunde vi sakteliga återvända till arbetsplatsen. Jag hade absolut vant mig vid att arbeta hemifrån men det blev ingen dramatisk övergång att återgå till arbetsplatsen. 

Börsen tuffade på trots den initiala sättningen som kom vid pandemins början. På något konstigt sätt fortsatte de goda tiderna med låg arbetslöshet och låga räntor. Jag hade nog trott att konsumtionen skulle minska drastiskt under pandemin, men det verkar nästan som att alla sektorer förutom möjligen resebranschen gick bättre än väntat. Nu när vi skulle arbeta hemifrån ville folk ha större boenden med plats för hemmakontor och nyinköpt Corona-hund. Och till hemestern behövdes gadgets såsom friluftsutrustning, skidor, och stor grill.

Vad gjorde vi? Ingenting speciellt faktiskt. Vi har vårt lilla hus som precis rymmer oss fyra. Det har inte större boytor än en vanlig fyrarummare, men med källarplanet får vi de där extra ytorna som är nice to have; film/spelrum, tvättstuga, extra toalett med badkar, matkällare och förrådsutrymmen. 

Tanken har slagit oss att vi skulle vilja bygga ut, men jag är inte säker på att det är värt huvudvärken eller hålet i plånboken som det garanterat innebär.

Sparandet då? Jo i början av pandemin när sättningen på börsen kom blev även jag lite skakig och frångick nästan mina principer. Men eftersom jag har insikten att förstå att jag inte kan tajma marknaden behöll jag det mesta. Jag fortsatte även att köpa vilket visade sig vara ganska lyckosamt. 

Kombinationen av imposter syndrome och faktisk kunskapsbrist har gjort mig till en försiktig general som gärna sitter på händerna. Det är inte fel att vara tillräckligt bra tänker jag. Jag kommer aldrig att slå index och det är heller inte mitt mål. Jag vill slå ett slag för oss vanlisar som använder jante som sin superkraft. 

Med det sagt så försöker jag att inte involvera mig i något alltför galet. Utgångspunkten är, förlåt om jag kränker någon, gubbportfölj, med en och annan krydda. Jag har till exempel inte hoppat på Kryptotåget som åkte till månen, men verkar ha kommit tillbaka till perrongen nu. 

Så nu är vi alltså inne i vårvintern 2023 och den härliga utdelningsperioden är i annalkande. Det är ju i sig positivt, men sen var det ju bara den där lilla detaljen med ekonomisk kris och krig. Det får vi gå igenom nästa gång.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär