Min FIRE-personlighet

Jag är en ödmjuk nybörjare när det kommer till investeringar. Det finns ju så otroligt många profiler där ute i FIRE/investerarsfären så jag tycker inte att jag speciellt mycket att tillägga där. Jag är på en resa som förhoppningsvis tar mig till det mål jag vill nå. 

Min strategi är enkel; att investera långsiktigt i stabila bolag, Zzzzzz. Strategin provade jag ju första gången 2008 då jag köpte mina första aktier och gjorde sedan inte ett dyft med dem. Somnade om och lät dem vara. Och vad hände tror du? Jo dem har till dags dato stigit riktigt mycket i värde trots min usla omvårdnad. Så jag fortsätter på inslagen bana men nuförtiden håller jag koll på dem och kan mycket väl sälja om det blir fundamentala förändringar i bolaget.  

Du kan ju försöka gissa min personlighet utifrån att jag aldrig ägt: Fingerprint Cards, Starbreeze, diverse cannabisbolag eller Bitcoin. Mitt största innehav, Investor. (Nej jag är inte 75 år och man)

Jag har aldrig känt att jag är superbra på något, rätt så medelmåttig faktiskt. Men sen jag hittade till FIRE känner jag verkligen att jag har egenskaper som är klockrena för ändamålet. Jag är envis, har inga problem med att skjuta upp belöningar, rätt så introvert och har inget behov av att visa vad jag kan eller har (på banken), planerande, nyfiken och lugn. 

Det känns jättelyxigt att äntligen kunnat kanalisera mina egenskaper som jag tidigare tyckte var lite belastande. För när man var yngre premierades i princip bara de extroverta, riskbenägna och karismatiska personerna. 

Nu knyter jag (försiktigt) handen i fickan och tar min revansch medan tjeen-Kalle får jobba på tills farbror staten tycker att det är dags för pension.



Disclaimer: Mina texter kan vara kryddade, förskönande och verklighetsfrånvända. Men dem är mina så hantera det eller gå vidare. :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär