Många bäckar små

Jag är mycket för att spara in på onödiga utgifter, sånt som jag avvara utan att det försämrar mitt liv nämnvärt. Det är såklart högst individuellt vad man prioriterar men här är några life hacks som gjort att jag kan spara tusenlappar varje månad. Det är inte på öret räknat men ni fattar. 

Matlåda:
Där jag arbetar kan man köpa dagens lunch för 72 kr. Det får ändå sägas vara billigt med dagens mått- På många ställen kostar en dagens lunch 115 kr eller mer. Jag har nästan alltid med mig matlåda med middagsrester vilket ger en besparing om 360 kr i veckan, eller 1440 kr i månaden. 

Plastpåsar:
Vi använder sådana stora flergångskassar när vi handlar mat. Dem är bättre att packa i, sparar miljön och vi slipper få massa påsar som vi inte behöver. (Har andra soppåsar.) Utöver det sparar vi ca 96 kr i månaden utan att ens tänka på det. (8 påsar a 3kr styck per vecka.)

TV-abonnemang:
Det har blivit så att vi näst intill aldrig tittar på TV. Jag började kolla upp de olika bolagens alternativ och ringde så Telia för att säga upp abonnemanget som kostade 279 kr i månaden. Hade hittat ett annat hos en konkurrent för typ 179 kr. Förklarade att vi endast tittar på nyheter och barnprogram på sin höjd, resten streamas. Fick då veta att de hade ett basabonnemang för 49 kr i månaden som inte aviserades på hemsidan. Fult knep tycker jag, men jag bytte i alla fall och gör nu en besparing om 230 kr i månaden som vi istället köper Netflix för. 

Mobilabonnemang:
Hade ett av Telias mindre abonnemang med 2 Gig surf som kostar 199 kr i månaden. Bytte till Vimla och tipsade ett par vänner och betalar nu 60 kr i månaden för i stort sett samma tjänst. Har hört att täckningen i fjällvärlden är dålig, men jag är i princip aldrig där så det spelar ingen roll. Besparing 139 kr i månaden.

Mobiltelefon:
Nu har jag en två år gammal Oneplus 3T, men när jag byter är det troligt att jag byter till den nyaste modellen av Oneplus. Om jag jämför den med Iphone XS, vilket är en rimlig jämförelse så skiljer det 5395 kr. Utslaget per månad blir det 450 kr. Jag ska erkänna att jag också var en Applesucker och absolut har de ett tilltalande gränssnitt och så vidare. Men gör det mitt liv bättre? Nej inte 5395 kr bättre.

Bil:
Här blir det svårt och kanske inte helt vetenskapligt uträknat. Men jag googlade snabbt och hittade en uträkning som sa att en Volvo V70 från 2015 kostar 5315 kr i månaden. (Källa Expressen, så ta det med en nypa valfritt). Vi har en Volvo V70 från 2009 som vi ägt sedan 2010. Den är inte belånad och vi tankar ca varannan månad. Skulle tippa att vi kör 500-800 mil per år. Eftersom den inte är belånad och vi mer eller mindre räknar med att inte få nåt för den när vi säljer den, så blir det svårt att räkna på värdeminskning. Men oavsett så kan man väl säga att vår kostnad är ca 1000 kr inklusive försäkring och service. Det skulle betyda en besparing om 4315 kr i månaden. Låter nästan för bra för att vara sant, så jag tar ned det lite till 3000.

Jag fattar att det för vissa inte skulle vara möjligt att cykla till jobbet, men samtidigt har jag kollegor som kör mindre än 5 kilometer till jobbet så det finns nog en del som bara är bekväma också. 

Totalt månadsspar:

1440 + 96 + 230 +139 + 450 +3000 = 5355 kr i månaden och har inte lidit en sekund. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär