Snart semester

Nu är det snart dags för semester. I år inleder vi med en bilsemester till Danmark vilket blir en ny erfarenhet. Vi har aldrig varit på en regelrätt bilsemester förut, förutom för +10 år sedan utan barn då vi råkade ställa in GPS:en så att den undvek motorvägar vilket gjorde vägen till Vänern väldigt lång.

Den här gången åker vi med två barn och det stora målet är Legoland. Därefter ska vi även förbi Skåne och ett stopp på Sommarlov.

Vi åker med en annan familj och har redan köpt ett paket med bilfärja, boende och inträde till Legoland och Lalandia. Jag återkommer med vad slutnotan blir men genom att vara ute i god tid kan man kapa rätt bra paketpris. Vi har även köpt tre hotellnätter på olika ställen i Sverige. Det visade sig att det var billigare än att hyra stuga?! 

Investeringarna får klara sig själva under sommaren. Jag har ett automatiskt månadsspar i XACT Högutdelande och Nordnet Superfonden. Utöver det kan det bli lite bankaktier och annat som känns nedtryckt. Eftersom min sparhorisont är lååång så känns det ok att köpa även sånt som andra ratar just nu. Och nej, jag tror inte att kunderna kommer att fly storbankerna inom det närmaste. Detta baserar jag helt på empiri från min egen omgivning där jag i princip inte känner någon annan än mig själv som bytt bank. Vi får se om jag har fel. 

Tidigare i år väntade jag, som många andra på korrigeringen på börsen men än har det ju bevisligen inte kommit. Jag måste nog fundera hur jag ska göra med den kassa jag byggt upp. Det är ju dumt att ha pengar som inte jobbar för en menar jag. 

Planen är att fortsätta spara minst 25 000 kr i månaden på Nordnetkontot. Hittills i år har vi överträffat det målet men nu under sommaren tar vi ut en del föräldradagar så 25 000 kommer blir ett lämpligt mål. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär