2020

Nytt år, nya mål, eller?

Tja, den långsiktiga strategin har inte direkt förändrats. Vi är mer än någonsin överens om att vi måste ha en escape plan från ekorrhjulet. Det låter kanske värre än vad det är, men även om vi har relativt givande jobb så påför det även mycket stress och i perioder ångest vilket ju inte är lika kul. En ständig stress mellan att prestera på jobbet och hinna med familjelivet. Den ekvationen är svår att knäcka utan att bränna ut sig i båda ändarna, tillslut.

Framförallt tror jag just att det är balansen mellan arbetstid och så kallad fritid som är skev. Vi arbetar i en omfattning som gör att återhämtningen aldrig känns nog. Samtidigt är vi i dagsläget inte beredda att gå ned i arbetstid för att förlora inkomst. Så därför fortsätter den långsiktiga planen att jobba och investera i ca tio år till. Om fem år 2025 gör vi en ordentlig genomgång och stämmer av vart vi är. Skulle det vara så att vi inte alls är nöjda med vår vardagssituation så får vi kanske revidera planen och jobba mindre. 

På investeringsfronten intet nytt. Jag har köpt mindre än jag tänkt men istället byggt upp kassa för att kunna köpa i större kvantiteter vid en sättning. Då vi ökat våra löner något så kommer vi nog att rampa upp avsättningarna så att månadssparandet blir 25-30' i månaden. En vanlig månad har vi kostnader om ca 20-25' vilket frigör minst en lön till sparande. Det som inte går till depån sparas som buffert och används till renoveringar, resor etc. 
  
Men hur som helst, det jag under detta året har siktet inställt på är:

Skogsbolag: Tror att det långsiktigt är en vinnare och det finns stor potential för träprodukter som kan ersätta engångsplast. 

Investmentbolag: För att dem kan bättre än jag. Är intresserad av Bure men annars fortsätter jag med den inslagna banan i Investor.

IT: The future is now. Gäller bara att hitta sina favoriter. Köper just nu i en IT-fond för att vara med utan att behöva vara alltför insatt. 

Målet för 2020 är att hålla samma disciplin när det kommer till sparande och kostnadskontroll. Med det sagt hoppas jag även att vi ska kunna resa och få njuta lite i vardagen. Det ena utesluter inte det andra så att säga. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Friegen

Början

Miljonär